Algemene voorwaarden

Artikel 1 - Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
  2. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met Baan Ideeën™;
  3. Dag: kalenderdag;
  4. Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
  5. Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
  6. Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
  7. Baan Ideeën™: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
  8. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door Baan Ideeën™ georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
  9. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.

 

Artikel 2 - Identiteit van Baan Ideeën™

Baan Ideeëen

Wierdensestraat 26

7443AC Nijverdal

KVK nummer: 80419798

BTW nummer: NL002582675B11

 

Artikel 3 - Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Baan Ideeën™ en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij Baan Ideeën™ zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
  4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
  5. Situaties die buiten deze algemene voorwaarden vallen zullen op een case-by-case basis behandeld worden.
  6. In het geval van onduidelijkheden over deze algemene voorwaarden wordt geadviseerd contact op te nemen met Baan Ideeën™.
  7. Indien één of meerdere bepalingen van deze voorwaarden niet geldig zijn of ongeldig worden verklaard door een rechterlijke instantie, dan heeft dit enkel betrekking op de betreffende bepaling en niet op de gehele algemene voorwaarden.

 

Artikel 4 - Het aanbod

  1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
  2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als Baan Ideeën™ gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden Baan Ideeën™ niet, en Baan Ideeën™ is dan ook niet verplicht deze artikelen te leveren.
  3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
  • de prijs inclusief belastingen;
  • de eventuele kosten van aflevering;
  • de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
  • het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
  • de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;
  • de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen Baan Ideeën™ de prijs garandeert;
  • de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;
  • of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;
  • de manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;
  • de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
  • de gedragscodes waaraan Baan Ideeën™ zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen; en
  • de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.
  • alle afbeeldingen in de webshop zijn indicatief en geen aanleidingen geven tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
  • afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, maar Baan Ideeën™ kan niet kunt garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.

 

Artikel 5 - De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden. De klant heeft de mogelijkheid tot vooruit -of achteraf betalen van de bestelling.
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Baan Ideeën™ onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door Baan Ideeën™ is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft Baan Ideeën™ passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal Baan Ideeën™ daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
  4. Baan Ideeën™ kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien Baan Ideeën™ op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  5. Baan Ideeën™ heeft altijd het recht heeft om een bestelling te weigeren c.q. te annuleren binnen 14 aantal dagen na bestelling.
  6. De overeenkomst komt tot stand onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van het bestelde product(en).
  7. Baan Ideeën™ zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
  8. het bezoekadres van de vestiging van Baan Ideeën™ waar de consument met klachten terecht kan;
  9. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
  10. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
  11. de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij Baan Ideeën™ deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;
  12. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
  13. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

 

Artikel 6 - Herroepingsrecht

  1. Het herroepingsrecht is een recht voor diensten en producten geleverd aan consumenten en is daardoor niet van toepassing op de diensten van Baan Ideeën.
  2. Wilt u afzien van uw overeenkomst met Baan Ideeën dan dient u dat kenbaar te maken uiterlijk een week (7 dagen) voor de afgesproken oplevering van het adviesrapport. U wordt gehouden aan het vergoeden van onze gemaakte onkosten.
  3. De opdrachtgever zal Baan Ideeën™ informeren indien er geen gebruik wordt gemaakt van de diensten van Baan Ideeën. Dit kan via telefoon of e-mail.

 

Artikel 7 - De prijs

  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.

 

Artikel 8 - Conformiteit en Garantie

  1. Baan Ideeën™ staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat Baan Ideeën™ er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
  2. Baan Ideeën™ stelt zich niet verantwoordelijk voor de gevlogen van het implementeren van de gedane advizen. Maar zal zich tot het uiterste inspannen om de opdrachtgever adviezen te geven waar deze mee gediend zal zijn..
  3. De opdrachtgever dient bij ontvangst van producten en diensten direct zijn/haar bestelling en producten en diensten te controleren. Indien sprake is van verkeerd geleverd product of dienst, ondeugdelijk of incompleet product of dienst moet de opdrachtgeger dit direct moet melden, binnen een termijn van 7 dagen.

 

Artikel 9 - Levering en uitvoering

  1. Baan Ideeën™ zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
  2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt. Klant is zelf verantwoordelijk voor evt. wijzigingen in NAW gegevens.
  3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
  4. In geval van ontbinding conform het vorige lid zal Baan Ideeën™ het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding, terugbetalen.
  5. Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal Baan Ideeën™ zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van Baan Ideeën™.
  6. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij Baan Ideeën™ tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan Baan Ideeën™ bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
  7. Indien Baan Ideeën™ een levertermijn overschrijdt heeft dit niet tot gevolg dat de opdrachtgever een schadevergoeding ontvangt. Wel zal de opdrachtgever tijdig op de hoogte gebracht worden van een verwachte overschrijding van de levertermijn.
  8. Indien een bestelling uit meerdere producten bestaat en 1 of meerdere producten hiervan niet op voorraad zijn, zal Baan Ideeën™ wachten met verzending totdat alle producten tezamen verstuurd kunnen worden.

 

Artikel 10 - Betaling

  1. Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen in geval van achteraf betalen de door de opdrachtgeer verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
  2. De opdrachtgever heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Baan Ideeën™ te melden.
  3. In geval van wanbetaling van de opdrachtgever heeft Baan Ideeën™ behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
  4. Bij verkoop aan zakelijke klanten: De betalingstermijn bedraagt tenzij anders schriftelijk overeengekomen 30 dagen na factuurdatum en betaling dient zonder aftrek en/of verrekening te geschieden. Blijft betaling uit binnen voornoemde betalingstermijn of een andere schriftelijk overeengekomen termijn, dan is de zakelijke afnemer een rentevergoeding van 2% per kalendermaand vanaf datum verzuim verschuldigd, een gedeelte van een kalendermaand voor een volle gerekend. Telkens na afloop van een kalenderjaar wordt het bedrag waarover de rente wordt berekend, vermeerderd met de over dat jaar verschuldigde rente. In afwijking van artikel 6:43 en 6:44 BW worden de door zakelijke afnemer gedane betalingen steeds toegerekend tot de oudste vordering. Betalingen strekken eerst in mindering op de (incasso)kosten, vervolgens in mindering op de verschenen rente, en ten slotte in mindering op de hoofdsom en de lopende rente.
  5. Buitengerechtelijke kosten: Indien de zakelijke afnemer niet binnen 30 dagen na factuurdatum heeft betaald, wordt de vordering uit handen gegeven aan het Invorderingsbedrijf. Alle kosten vallende op de  invordering komen ten laste van de zakelijke afnemer. Vanaf datum verzuim is zij naast de hoofdsom immer de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. De vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten bedraagt minimaal 15% van de totale openstaande hoofdsom inclusief BTW en rente, met een minimum van 375 euro, een en ander in afwijking van artikel 6:96 lid 5 BW en in afwijking van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten en onverminderd het recht van Baan Ideeën™ om een hoger bedrag aan buitengerechtelijke incassokosten te vorderen indien zij aantoont deze te hebben gemaakt. Indien Baan Ideeën™ haar vordering in een gerechtelijke procedure (arbitrage en bindend advies daaronder begrepen) aanhangig heeft gemaakt, is zakelijke afnemer van Baan Ideeën™ gehouden de met deze procedure gemoeide werkelijke kosten te vergoeden. Hieronder zijn begrepen de kosten van advocaten, procesgemachtigden, alsmede het aan arbiters of bindend adviseurs verschuldigde honorarium en vastrecht, ook indien deze een eventuele proceskostenveroordeling op grond van artikel 237 en verder van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering te boven gaan. Deze vergoeding van de kosten zal steeds, zodra (interne of externe) juridische bijstand door Baan Ideeën™ is ingeroepen, respectievelijk door Baan Ideeën™ incasso maatregelen worden genomen, zonder dat enige nadere vorm van bewijs nodig is, in rekening worden gebracht en door zakelijke afnemer verschuldigd zijn.

 

Artikel 11 - Klachtenregeling

  1. Baan Ideeën™ beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Baan Ideeën™, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
  3. Bij Baan Ideeën™ ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door Baan Ideeën™ binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
  5. Indien de klacht terecht is, zal Baan Ideeën™ in overleg met de klant tot een geschikte oplossing komen, zij het terugbetaling of een vervangend product of dienst.
  6. Klachten kunnen gemeld worden via email of telefoon.

 

Artikel 12 - Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen Baan Ideeën™ en de opdrachgever waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Dit geldt ook indien opdrachtgever woonachtig is in het buitenland.
  2. Het Weens Koopverdrag is uitgesloten van geschillen.
  3. In het geval van een geschil zal dit eerst onderling wordt beslecht voordat het wordt voorgelegd aan een rechter.

 

Artikel 13 - Aanvullende of afwijkende bepalingen

Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de afnemer zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Bij vertaling van deze voorwaarden is de Nederlandse tekst doorslaggevend.